31 October 2010

~ Buku zaman dolu kala...~

Tadi Anis tiba2 datang kepadaku dgn membawa sebuah buku......" Mama......tgok ni gambar mama...ni gambar mama......" hahahaaaa....ingatkan apa rupanya Anis terjumpa buku rekod pelajar aku waktu sekolah menengah dulu. hah! wajah hingusan aku...Dalam banyak2 buku, buku ni yang dia jumpa...


Terlalu banyak buku2 lama kat rumah ni sampai mak aku sayang nak buang..last2 dia simpan buat kenang-kenangan.. Bila aku tgok balik buku aku ni...nak gelak pun ada, nak nangis pun ada..ye la..teringat balik zaman budak2 dulu..bila aku selak helaian satu persatu, banyak sungguh kenangan manis yg tersimpan dlm buku ni...


Aku masih ingat lg, tulisan yg tertera pd helaian pertama buku ditulis oleh rakan karib aku ketika itu..Norazlin Othman namanya..Dia yg isi segala butir2 tentang diri aku. Baru aku ingat kenapa aku suruh dia yg isi kenapa tidak aku sendiri, sebenarnya aku suka sangat tgok tulisan dia yg cantik waktu tu....bagi aku dia kreatif dan tulisan dia lain dari yg lain. Tak tahu apa cerita dia skrg..dulu ada juga dgr berita yg dia dah kawin. Rumah kg dia kat Kg Serting Ilir N9. Mudahan sedang berbahagia hendaknya..



Aku selak lg helaian demi helaian......wah masih jelas tertera result exam aku ketika di tgktan 1, 2 dan 3.. Ketika aku di kelas 1 Teratai, 2 Pudina dan 3 Pudina....hahahaaa..aku tidak lah sehebat Adi Putra..ada juga result yg ditulis dgn pen merah...Maknanya....? Faham2 lah kan apa maksud merah tu...memang tak dinafikan aku memang cukup lemah dlm subjek itu....Cikgu Nazimah...ye aku masih ingat nama cikgu tu. Dialah guru tgkatan aku...setiap helaian tertulis catatan darinya.." Ada potensi lulus dgn cemerlang. Usaha lg.." ..."Ada peningkatan. Cuba lg..".."Tingkatkan usaha utk keputusan yg lebih cemerlang".....


huh...sungguh bermakna kata2 itu...kalau lah aku gunakan kata2 itu & belajar bersungguh2...tentu aku dah kawin dgn Dato' Dr. Sheikh Muzafar Shukor.....ish..apa yg aku repek kan ni..dia sedang berbahagia dgn Dr. Harlina skrg ni....hmm..rasanya aku dah menyimpang jauh..aku nak cerita pasal buku, bukan Dr. Sheikh! oh....tentang buku itu......part yg paling menyentuh perasaan aku.. kata2 semangat dari bondaku...."Usaha lagi! "..."Lebihkan usaha dlm matapljran lemah"..."Cemerlang P.M.R".......Oohhhh.....

3 comments:

Unknown said...

muka anis cam muka akak dalam gambar tu la...

**sangat nostalgia tu... dan sangat2 berharga...

buku rekod sal entah ke mana hala dah sekarang ni... hehe

.:Yana:. said...

hehe..nostalgia sungguh..

SaHaNiMsofEa said...

sama yer sal? ade la dlm guni belakang rmh mak sal tu...hehe..

betul MaMa Dhia..sgt2 nostalgia & akan sentiasa dikenang sampai bila2....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...