30 July 2010

~ Alia Jaundice..~

2nd day Alia di SDMC tempohari.. Check tahap bilirubin dlm darah hanya 116.. 15 hari usia Alia, check lagi this time 200.. then 16 hari usia Alia check lagi about 176.. kesian baby kecik kena amik2 darah..... Doc cuma sarankan kerap susukan baby.. baby kuning slowly hilang melalui air kencing.. My bonda pula usaha dgn jemurkan baby di bawah sinaran matahari yg pukul 7 pg & mandikan baby dgn ubat 'sei sei' (betul ke eja ni, hmm hantam je la..) iaitu sejenis ubat yg dibeli dikedai cina.. @ org panggil ubat cina..





2 comments:

.:Yana:. said...

shiannyer alia... mudah-mudahan cepat baik yer... bg minum susu ibu..

dulu dhia pun ade kuning skit, pastu mak akak mandikan dengan air rebusan pokok dukung anak, alhamdulillah ok.. pokok die banyak tumbuh..spesis rumput gak..

bukan sei sei la nim tp sensei..

SaHaNiMsofEa said...

Ooo..sensei yer mama dhia.. tapi susah nak cari kat sini pokok dukung anak.. mak cakap la ni.. yang dia tahu ada sorang wan ni kat rumah dia ada 'daun busuk'... ni daun ubat utk sakit kuning juga.. biasa la kan baby baru lahir ada kuning, kita usaha apa saja cara agar sakit jgn bertambah teruk.. takut juga kes yg sakit kuning tinggi.. harap2 tak teruk Alia ni..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...