Alhamdulillah.. aku selamat melahirkan baby girl pd tanggal 13 Julai 2010 (selasa) pd pukul 1.45 pg.. masih memilih medical centre yg sama.. kini aku sedang menjalani proses berpantang di kg halamanku.. sib baik ada wayarless.. terima kasih pd penyuruh pasang dan tukang pasang...Kini aku boleh berkongsi pengalaman bersalin anakku yg ketiga ni.. gambar2 baby akan diupload kemudian, maklumla kabel utk hp dan camera tertinggal di rumah shah alam.. semuanya bermula apabila..............................pd pagi 12 julai 2010, ketika saat2 genting masyarakat dunia menikmati perlawanan akhir piala dunia yg menyaksikan negara sepanyol dan german berentap, antara jam 4-5 pg, ketika sepanyol menjaringkan gol yg pertama.. GOOOOOOOLLLLLLL..............!!!!!!!!!!!!! Ya Allah...tiba2 saat2 gemilang pasukan sepanyol itu aku sudah mula merasa kontraksi selang 10 minit.... nampaknya aku nak bersalin ni... tak apa.. aku tunggu lagi kalau2 ada darah atau air ketuban yg pecah. waktu itu jam sudah menunjukkan jam 7 pg.. keadaan aku tidak keruan, aku rehatkan diri di sofa ruang tamu.
Kali ini kontraksi berlaku selang 15 dan 20 minit pula.. aku maklumkan pd suami..."yang.. I mungkin bersalin hari ni, sakit selang 10minit, dulu anis mcm ni ..." husband bangun dan terkebil2.. " nak bersalin dah?..tiada perkataan lain mampu diucapnya.. "tapi x de darah or ketuban.." last2 aku decided utk terus tunggu keluar darah atau air ketuban.. suami pula decided tuk ketempat kerja kerana melalui pengalaman terdahulu, even kita pergi hospital sekalipun, kita akan tetap tunggu dan terus menuggu sehingga ada tanda darah, air ketuban atau bukaan semakin besar... better aku tunggu saja dirumah dari tunggu dihospital... nasib baik ibu tercinta ada dirumah.. " If ada darah atau air ketuban, U cepat call I k...! said my husband.. Jam menunjukkan pkl 12.15 tghari... sakit senggugut semakin kuat.. aku rasa seperti ada cecair keluar.. yes thats it, itu darah! lantas tel. dicapai....YANGG.....!!!!!!!!! darah keluar!!!!!!!!!!! tak tahulah mcm mana keadaan suamiku di tempat kerja waktu aku announce tu.. dan kira2 tak sampai 15 minit husband dan sampai ke rumah, macam lipas kudung la dia drive.. sib baik tak jadi apa2 yg buruk kat jalan raya, kalau tak beranak atas katil kat rumah la jawabnya.. setiba di Sime Darby medical centre, aku terus ke tgkt 4 labour room.. ibu dan my princess yg dua org tu tunggu aku di bilik tetamu..

Nurse check bukaan cuma 3cm.. CTG dipasang.. heartbeat baby dan kontraksi dipantau... sehinggalah pada pukul 8, 9, 10 dan 11 pm.. kontraksi semakin kuat...that time doc. delaila sudah pecahkan air ketuban.... apa yg aku amalkan ialah bernafas melalui hidung dan hembus melalui mulut.. itulah petua utk kurangkan sakit.............................tp sedut punya sedut, hembus punya hembus..sakit bersalin tiada tandingannya...oleh kerana aku tidak mampu lagi menahan sakit, Epidural adalah jln penyelesaian..sekitar pukul 10-11pm, bukaan cuma 5cm, waktu ini doc. bius dah suntik epidural di tulang belakang, sekiranya bukaan sudah 7cm, epidural tidak dibenarkan lg..ye la..tggal 3cm jer.. sia2 je amik epidural..then 5minutes after that.. kedua kaki sudah kebas... no more pain.....huu hebat betul kuasa ubat ni, tp kos utk ubat ini saja mampu mencecah RM 1K.. hmm.....pejam mata, telan air liur..suntik je la..!! aku tak tahan dah ni........!!!!!!!!!! dan sehinggalah tepat pukul 1.45pg..setelah berhempas pulas menahan nafas...meneran....finally lahirlah baby girl yg ketiga dlm keluarga.......MY Precious Ever.......ALIA SOFEA......

Nurse check bukaan cuma 3cm.. CTG dipasang.. heartbeat baby dan kontraksi dipantau... sehinggalah pada pukul 8, 9, 10 dan 11 pm.. kontraksi semakin kuat...that time doc. delaila sudah pecahkan air ketuban.... apa yg aku amalkan ialah bernafas melalui hidung dan hembus melalui mulut.. itulah petua utk kurangkan sakit.............................tp sedut punya sedut, hembus punya hembus..sakit bersalin tiada tandingannya...oleh kerana aku tidak mampu lagi menahan sakit, Epidural adalah jln penyelesaian..sekitar pukul 10-11pm, bukaan cuma 5cm, waktu ini doc. bius dah suntik epidural di tulang belakang, sekiranya bukaan sudah 7cm, epidural tidak dibenarkan lg..ye la..tggal 3cm jer.. sia2 je amik epidural..then 5minutes after that.. kedua kaki sudah kebas... no more pain.....huu hebat betul kuasa ubat ni, tp kos utk ubat ini saja mampu mencecah RM 1K.. hmm.....pejam mata, telan air liur..suntik je la..!! aku tak tahan dah ni........!!!!!!!!!! dan sehinggalah tepat pukul 1.45pg..setelah berhempas pulas menahan nafas...meneran....finally lahirlah baby girl yg ketiga dlm keluarga.......MY Precious Ever.......ALIA SOFEA......









4 comments:
alhamdulillah..selamat dah deliver..another baby girl..rezeki Allah bagi kan.. janji sihat walafiat... lame tu anim sakit ek... selamat berpantang...
kasihnya ibu membawa ke Syurga..lalala...tahniah nim, dapat baby ke-3.
tahniah nim..3 power puff girl...
terima kasih izan, k'az & mama dhia...
mama dhia : memang lame menahan sakit, tu yg amik epidural..x tahan sgt dah tu..
Post a Comment