Maklongku ni bernama Zainab. Seorang bisu dan tidak dapat mendengar atau istilah brutal 'pekak'. Tak silap aku umur maklongku dah dekat 60 or awal 60an..tak pula ku tahu umur sebenarnya. Nama pun Maklong dah tentu dia kakak kpd bondaku.. ada beberapa kisah yg ingin kukongsikan mengenai maklongku....
Kini dia bergantung kpd sejenis ubat utk meneruskan kehidupan sehariannya. Tanpa ubat itu, dah tentu satu kampung di hamun nya. Dia tak boleh hidup tanpa ubat tu..ubat tu ibarat nyawa bg nya. Pernah sekali bondaku lupa utk membeli ubat maklongku. Waktu tu maklongku jadi seperti orang tak menentu. Pernah dia memasukkan semua kain bajunya kedlm sebuah beg dan mengangkatnya keluar rumah lagaknya seperti mahu pergi bercuti. Nasib baik kakak iparku sempat menghalangnya pergi. Kalau tidak sudah tentu maklongku kini berada di Pulau Hawaii...
Satu perkara yg aku suka mengenai maklongku. Entah kenapa sedari ku kecil aku suka sangat dengan cara maklongku memakan nasi. Aku masih ingat waktu tu aku leka melihat cara dia mengepal, mengenggam dan menyusun nasi2 tu sebelum di masukkan kedalam mulut. Sampai sekarang aku masih suka melihat caranya itu.
Ada satu cerita lg.... aku pernah menangis teresak2 di riba maklongku...Entah kenapa aku tidak menangis di riba bondaku...mungkin bondaku tiada dirumah waktu itu....semuanya gara2 cintaku telah dipermainkan...Cis bedebah manusia itu...walau dia tidak dapat mendengar entah kenapa aku ceritakan semua masalahku pd nya. Padaku walau dia bisu tapi dia faham apa tersirat dan tersurat dihatiku waktu itu....Kini aku bahagia dan terima kasih pada maklongku..........
Satu perkara yg aku suka mengenai maklongku. Entah kenapa sedari ku kecil aku suka sangat dengan cara maklongku memakan nasi. Aku masih ingat waktu tu aku leka melihat cara dia mengepal, mengenggam dan menyusun nasi2 tu sebelum di masukkan kedalam mulut. Sampai sekarang aku masih suka melihat caranya itu.
Ada satu cerita lg.... aku pernah menangis teresak2 di riba maklongku...Entah kenapa aku tidak menangis di riba bondaku...mungkin bondaku tiada dirumah waktu itu....semuanya gara2 cintaku telah dipermainkan...Cis bedebah manusia itu...walau dia tidak dapat mendengar entah kenapa aku ceritakan semua masalahku pd nya. Padaku walau dia bisu tapi dia faham apa tersirat dan tersurat dihatiku waktu itu....Kini aku bahagia dan terima kasih pada maklongku..........
p/s : Hmmm... macam karangan budak darjah 1.......








2 comments:
salam, urm sedeh kn bile dia da jd cmtu. mmg kdg kala ada satu2 bnda tu kite xble nk cite kt ibu, suami n ank sndiri..
tp org len, kdg2 kite xjgka pn kite akn ngadu mslh kite dgnya. bca coretan ni buat lov tringt kt arwah nenek yg slalu mndgr n mberi nsht bila mslh melanda..
sory komen pnjg2.. :P tp mmg mcm karangan daja 1 pn.. tape2 yg penting mksdu yg nk disampaikn..hehehe
salam kawanku lov_note..terima kasih di atas msg mu, memang sgt sedih melihatkan keadaan dia, dia x pinta pun jd begitu..
sy tak kisah komenmu panjang mana...
Doa adalah yg terbaik buat arwah nenek lov....
Post a Comment