Esok seluruh umat Islam seantero dunia bakal meraikan Hari Raya Aidilfitri...Berakhir sudah Ramadhan....Sedih pula rasanya kerana bulan yg amat2 dinantikan sudah pergi meninggalkan kita...dan yg pasti sekarang semua sedang sibuk memasak beraneka jenis juadah utk dijamu pada tetamu yg bakal berkunjung kerumah... yg meriahnya semua warga kota sudah berada dikg halaman masing2 bagi meraikan bersama orang tua serta sanak saudara tercinta...Dan waktu inilah merupaka
n saat2 terindah bagi insan2 yg bernama Ibu bapa kerana dapat bersama berkumpul dgn anak2 tersayang yg jarang sekali hendak pulang menjenguk mereka di kg... Di kampung aku yg terletak di N9 sudah semestinya tgh beria-ria memotong daging atau istilah org nogori dipanggil sibuk 'memantai'.....pergi je lah mana-mana tempat kiri kanan jalan pasti ada kelihatan daging2 dan tulang2 lembu yg bergantungan... Disini bonda sudah siap beli daging lembu utk dibuat masak rendang....Raya kali ini lemang hanya tempah saja..dah tak larat nak bakar lemang..... bukan senang nak jaga api lemang dan boleh dapat lemang yg lembut dan tak berkerak....Sekiranya bonda jadi membuat lemang, ayahbonda dan abangku yg kedualah yg berhempas pulas menjaga api... tapi aku pasti penat2 menjaga api lemang itu berbaloi rasanya tatkala melihat lemang2 itu habis dimakan..........antara juadah yg bakal disajikan utk tetamu ialah lemang, ketupat, rendang daging dan sayur masak lodeh dan sudah semestinya beraneka jenis kuih muih.....apa saja masak lemak cili api yg dimasak oleh bonda adalah the best bagiku........pd petang hari raya pertama aku akan berangkat pulang utk beraya di kampung suami pula.. tak puas rasanya walaupun sudah lebih 60 hari aku berada disini....Ini bermakna hari raya kedua aku akan berada dirumahku sendiri.........apapun Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri.......!!!!!!!
n saat2 terindah bagi insan2 yg bernama Ibu bapa kerana dapat bersama berkumpul dgn anak2 tersayang yg jarang sekali hendak pulang menjenguk mereka di kg... Di kampung aku yg terletak di N9 sudah semestinya tgh beria-ria memotong daging atau istilah org nogori dipanggil sibuk 'memantai'.....pergi je lah mana-mana tempat kiri kanan jalan pasti ada kelihatan daging2 dan tulang2 lembu yg bergantungan... Disini bonda sudah siap beli daging lembu utk dibuat masak rendang....Raya kali ini lemang hanya tempah saja..dah tak larat nak bakar lemang..... bukan senang nak jaga api lemang dan boleh dapat lemang yg lembut dan tak berkerak....Sekiranya bonda jadi membuat lemang, ayahbonda dan abangku yg kedualah yg berhempas pulas menjaga api... tapi aku pasti penat2 menjaga api lemang itu berbaloi rasanya tatkala melihat lemang2 itu habis dimakan..........antara juadah yg bakal disajikan utk tetamu ialah lemang, ketupat, rendang daging dan sayur masak lodeh dan sudah semestinya beraneka jenis kuih muih.....apa saja masak lemak cili api yg dimasak oleh bonda adalah the best bagiku........pd petang hari raya pertama aku akan berangkat pulang utk beraya di kampung suami pula.. tak puas rasanya walaupun sudah lebih 60 hari aku berada disini....Ini bermakna hari raya kedua aku akan berada dirumahku sendiri.........apapun Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri.......!!!!!!!




























0 comments:
Post a Comment